Artikler

Tømrerfagets Lærebogsudvalg 50 århelge fynsk

November 2013 kunne Tøm­rerfagets Lærebogsudvalg fejre 50 års jubilæum. En gan­ske enestående milepæl, vi kun kan være stolte af, og så vidt vides er vi det ældste læ­rebogsudvalg. Her må vi rette en stor tak til de pionerer, der startede det hele i 1963, samt en stor tak til alle der gennem årene har bidraget med at vedligeholde og udvikle, hvad der dengang blev sat i gang.

En lang formandsperiode og nye tiltag

Nis Møller, også kendt som "Havkatten" fra Herning, er den formand der har siddet længst på posten, nemlig 18 år fra 1985 til 2003. En lang periode, hvor der selv­sagt skete mange ting: De kendte grønne ringbind blev erstattet af hæfter og bøger, personalekartoteket blev udviklet, efteruddannelser kørte på de fleste skoler, og vores hjemmeside "Woodweb" så dagens lys. Men uag­tet disse ting har udvalget altid haft op- og nedture.
Økonomien var stram, så når der skulle udvikles nyt, måtte der altid kigges på økonomien.

I 2003 overtog Johnny Lundgren formandsposten, men efter ca. et halvt år måtte Johnny stoppe på grund af sygdom. Der skulle findes en ny formand og valget faldt på undertegnede (Helge Fynsk). Jeg var helt ny i udvalget, hvilket og­så blev brugt til at pege på mig: "Du har ingen lig i la­sten". Hvad de så mente med det, må være op til den enkelte.

Bogpakken

I 2002 besluttede det Faglige Udvalg, at alle elever skul­le have en bogpakke. Dette betød en voldsom stor stigning i salget og dermed indtjening til fonden.

Der var på det tidspunkt startet en del revidering af bøgerne. "Træsamlinger og lette konstruktioner" som den første og "Tagbogen" efterfølgende - "Tagbogen" dog i nyt format A4. Andre bøger, der blev sat i gang, var "Tegningslæren" og "Materialelæren", især "Materialelæren" var en stor og omkostningstung bog, men det lykkedes med et godt resultat. Siden fulgte "Værktøjslæren", "Stilladsbogen", "Gipsbogen" og en matematikbog, som vi dog ikke kan være særlig stolte af.

Undervisningsbank og digitalisering

Samtidig med revidering/udvikling af alle disse bøger startede undervisningsbanken, et tiltag fra Erhvervssko­lernes Forlag som Lærebogsudvalget helt naturligt skulle være en del af, omend der var delte meninger i ud­valget.

Grundforløbet blev udviklet i samarbejde med murere og struktører, et samarbejde der ikke altid fungerede lige godt. I forlængelse af grundforløbet skulle hoved­forløbet udvikles, og her kom de forskellige Faglige Udvalg ind over, hvilket bestemt ikke gjorde tingene nem­mere. Der var meget begrænsede midler afsat, og set i forhold til det materiale, Lærebogsudvalget ønskede at udvikle, kunne det ikke lade sig gøre, uden at fonden postede en del penge i projektet - og dette uden, at der på nogen måde kom noget retur.

Bøgerne skulle digitaliseres, og der var et helt klart ønske om, at bøgerne samtidig skulle revideres. Der skulle endvidere udvikles opgaver, der kunne placeres i undervisningsbanken. Men der var ganske enkelt ikke resurser til dette arbejde, og derfor blev bøgerne lagt ud i PDF format.
AutoCAD blev indført i uddannelsen, sikkert til stor frustration for mange. Men da først tingene blev sat i gang, gik det meget hurtigt med at få det implemente­ret i uddannelsen.

Det Faglige Udvalg og Lærebogsudvalget

Det var også i denne periode, Det Faglige Udvalg ønske­de mere indflydelse, først med en samarbejdsaftale og senere med en plads i fondsbestyrelsen. Vedtægterne skulle naturligvis rettes til. Senere ønskede FU en ændring af Lærebogsudvalget således, at FU fik 4 pladser, Lærebogsudvalget 4 pladser, Erhvervsskolernes Forlag 1 plads og Skolelederne 1 plads.

Et enigt Lærebogsudvalg kunne ikke imødekomme det­te ønske, hvorefter FU ikke ønskede noget samarbejde med Lærebogsudvalget. Som en konsekvens heraf trak FU sig ud af fondsbestyrelsen, samarbejdsaftalen blev annulleret, og repræsentantskabet blev nedlagt.
Jeg kan godt undre mig over, at FU ikke ønskede at sam­arbejde med udvalget, idet medlemmerne i udvalget repræsenterer faglærere fra hele landet. Det gav ikke megen mening.

Vedtægtsændringer

Vedtægterne skulle endnu engang ændres, og i den forbindelse blev Lærebogsfonden adskilt fra Lærebogs­udvalget, således at der nu eksisterer vedtægter for Fonden, for Lærebogsudvalget og sammenslutningen.

Tilbageblik med tak50aarsjubii

I denne periode er der dog også positive ting at berette om, idet der er kommet rigtig godt gang i Lærebogsfonden.

Her vil jeg ikke undlade at rette en stor tak til skolele­der Andrew Neil Jacobsen fra EUC Nord for et godt og konstruktivt samarbejde i fonden. Neil er nu stoppet i fonden og afløst af Søren Vikkelsøe.

Når jeg ser tilbage på de 10 år, jeg har fået lov til at stå i spidsen for Lærebogsudvalget, synes jeg, det har været en spændende tid. Nogen vil nok synes, for spændende. Men der har altid været en stor loyalitet fra udvalget til det arbejde jeg har udført, og jeg vil gerne her rette en stor tak til alle, der i denne periode har været med i udvalget. I har udført et helt fantastisk flot stykke arbejde, vi alle kun kan være stolte af.